آرميچر چيست؟ كاربرد آن چيست؟

۲ بازديد

افرادي كه در صنعت ساختمان كار مي كنند، آشكارا با ميلگرد واحد و به خصوص مزاياي ميلگرد واحد آشنا هستند. ميلگرد نوعي فلز فولادي است كه مهندسان سازه براي افزايش مقاومت ساختمان از آن استفاده مي كنند. در واقع آرماتور جزء مهم ساخت و ساز است و استفاده از آن بر كسي پوشيده نيست. به عبارت ساده در ميان آهن ساختماني به خواص و كاربردهاي منحصر به فرد آن توجه ويژه اي مي شود. در ايران اين محصول توسط شركت هاي بسياري مانند فولاد شمس براي رفع نياز داخلي مهندسين عمران توليد و به فروش مي رسد. در اين مقاله شما را با كاربردها و مزاياي ميلگرد ساده آشنا مي كنيم.

آرميچر چيست؟ كاربرد آن چيست؟

ميلگرد نامي شناخته شده در صنعت ساختمان است. ميلگرد يك محصول فولادي است كه مهندسان ساختمان همواره به دنبال تامين اين محصول براي افزايش استحكام ساختمان خود هستند. خواص و كاربردهاي اين محصول در آهن ساختماني همواره جالب توجه بوده است و در كشور ما توليدكنندگان بزرگي مانند ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان و فولاد كوير كاشان با بهترين كيفيت فولاد را به بازار داخلي عرضه مي كنند.

ميلگرد داراي خواص و ويژگي هايي است كه آن را از ساير محصولات فولادي متمايز مي كند. در واقع اين محصول در رده قطعات فولادي بلند در بين مصنوعات آهني قرار مي گيرد. ميلگرد در بازار انواع مختلفي دارد و در دو نوع ساده و آلياژي توليد و عرضه مي شود.

آرميچر ساده و انواع آن

ميلگرد داراي خواص و ويژگي هايي است كه آن را از ساير محصولات فولادي متمايز مي كند. ميلگرد جزء مقاطع بلند فولادي است و بين ميلگردها قرار مي گيرد. به طور كلي ميلگرد در دو نوع ساده و آلياژي ساخته و عرضه مي شود. آيا اطلاعاتي در مورد مزايا، معايب و كاربردهاي ميلگرد ساده و آلياژي داريد؟ در اين مقاله با ما همراه باشيد تا با اين محصول بسيار مفيد آشنا شويد.

در آغاز قرن بيستم، براي اولين بار از آرميچرهاي ساده استفاده شد. در واقع از اين محصول به عنوان يكي از مهمترين مصالح ساختماني در صنعت ساختمان استفاده مي شود. توجه داشته باشيد كه اتصالات انواع مختلفي دارند و بر اساس عواملي مانند ظاهر، جنس و قطر دسته بندي مي شوند.

طبقه بندي بر اساس جنسيت

يراق آلات بسته به كاربردشان در اندازه هاي خاصي ساخته و استفاده مي شوند. دسته بندي آرميچرهاي ساده بر اساس جنسيت به شرح زير است:

• آرميچر گالوانيزه

• تقويت پليمري

• آرماتورهاي فولادي

• يراق آلات اروپايي

• تقويت با پوشش اپوكسي

• ميلگرد با كربن بالا كه به آن ميلگرد سياه نيز مي گويند.

• ميلگرد ترانس كه براي مصارف ساختماني استفاده مي شود و در مناطقي كه زيبايي اهميت فوق العاده اي دارد استفاده مي شود. اين آرماتور زيبايي نهايي را ايجاد خواهد كرد.

طبقه بندي بر اساس ويژگي ها و ظاهر

طبقه بندي آرماتورهاي ساده بر اساس خواص و شكل ظاهري آن شامل انواع A1، A2، A3 و A4 مي باشد كه هر كدام داراي خواص منحصر به فرد و خاصي هستند. ميلگرد معمولي در مقايسه با ساير ميلگردها از استحكام كششي كمتري برخوردار بوده و يكي از فولادهاي ملايم به حساب مي آيد.

طبقه بندي بر اساس درجه و مدل توليد شده

آنها آرميچرهاي ساده را در انواع مختلف با درجه هاي مختلف توليد مي كنند. برخي از مهم ترين ميله هاي توليد شامل موارد زير است:

• ميلگرد st37

• ميلگرد ck45

• ميلگرد Mo40

• ميلگرد 70cr2

• ميلگرد St52

ساختار

مواد اصلي ميلگرد ساده از فولاد ساخته شده است. توجه كنيد كه هيچ پله اي روي آن نيست و شبيه بتون است.

موارد استفاده و مزاياي آرميچرهاي ساده

كاربردها و مزاياي آرميچرهاي ساده به طور خلاصه شامل موارد زير است:

1- آرماتور و مقاومت بتن

ميلگرد ساده عمدتاً براي تقويت بتن و تقويت سازه ساختمان استفاده مي شود. استفاده از آرماتورهاي مشابه دستگاه كشش به استحكام و نگه داشتن بهتر بتن كمك مي كند. آرماتور بندي بتن يكي از مزيت هاي اصلي آرماتوربندي ساده است.

مزاياي تقويت ساده

2- خم شدن و انعطاف پذيري

ميلگرد ساده به دليل قطر كم از انعطاف پذيري خوبي برخوردار بوده و در مواقع نياز به خم كاري بسيار كارآمد بوده و به راحتي خم شده و قابل انعطاف مي باشد. در نتيجه مي توان به راحتي در شرايط خاص از آن استفاده كرد.

3- دماي مناسب را تنظيم كنيد

در آرماتورهاي ساده بتن و فولاد مورد استفاده، ضريب مقاومت حرارتي بالايي دارند. در نتيجه ضريب بالاي بتن يكي از عواملي است كه منجر به استفاده از ميلگرد در ساخت و ساز شده است. استفاده از ميلگردهاي ساده در ساخت و ساز به اين معني است كه ميزان حرارت و تغييرات دما به حداقل برسد كه اين يك ويژگي مثبت است.

يراق آلات در انواع مختلفي توليد و در بازار به فروش مي رسد. اين محصولات براي استفاده در صنعت ساختمان بسيار مفيد بوده و به تقويت و استحكام بتن كمك مي كند.

روش توليد ميلگرد

ميلگرد به عنوان يك محصول نهايي فولادي از محصولات مسطح نيمه تمام مانند صفحات، بلوك، بلوك، بلوك يا بلوم توليد مي شود. روش اصلي توليد ميلگرد نورد گرم، توليد ميلگرد تك يا آلياژي در چند مرحله مي باشد.

روش توليد آرماتورهاي ساده و آلياژي به طور كلي يكسان است، اما با توجه به اينكه در حين عمليات بايد عناصر آلياژي اضافه شوند، تعداد مراحل توليد در دو نوع آرماتور ساده و آلياژي متفاوت است.

تفاوت بين تقويت ساده و آلياژي

آرماتورهاي منفرد معمولاً با داشتن سطح مقطع بدون شيارهاي سطحي و سطح كاملاً مسطح بدون الگو مشخص مي شوند. اما در اين مقاله ميلگرد ساده به معناي ميلگرد با تركيبي از كربن ساده و فولاد غير آلياژي است. تركيب ميلگرد تك معمولاً از فولاد تك كربني تشكيل شده است كه استفاده از آن را با ميلگرد آلياژي متفاوت مي كند. ميلگرد بدون نقش و نگار توليد محدودي دارد و فقط در كلاس A 1 توليد مي شود.

همانطور كه از نام آن پيداست، ميلگرد آلياژي از فولاد آلياژي ساخته شده است. اين نوع آرماتورها به دو صورت آجدار و غير آجدار توليد مي شود. با توجه به استفاده از آرماتور مورد نظر از آلياژهاي مختلفي در ساختار تركيب شيميايي آرماتور استفاده مي شود.

مزايا، معايب و استفاده از آرماتورهاي ساده (بدون آلياژ)

فولاد غير آلياژي فولادي است كه در ساخت آن از عناصر آلياژي استفاده نشده است و عناصر غالب آن آهن و كربن است. يكي از زمينه هاي مهم استفاده از فولادهاي غير آلياژي، صنعت ساختمان است كه به آن فولاد سازه اي نيز مي گويند. در ميان ميلگردهاي مورد استفاده در پروژه هاي ساختماني، ميلگرد غير آلياژي يكي از مهمترين ابزار و مصالحي است كه مهندسين عمران و مديران ساختمان بر آن تاكيد دارند. به ميلگرد غير آلياژي ميلگرد سياه نيز مي گويند.

اجزاي آرميچر آهني عبارتند از كربن، سيليكون، منگنز، فسفر و گوگرد. اصل اساسي در استفاده از آرماتور به عنوان آرماتور در بتن، چسبندگي بين آرماتور و بتن است كه باعث افزايش مقاومت سازه در برابر نيروهاي خارجي مانند زلزله مي شود. حال اگر ميلگرد چسبندگي كافي بين خود و بتن نداشته باشد، نوع ميلگرد را تغيير مي دهند.

استفاده از ميلگرد سياه رنگ كه تركيبي از فولاد غير آلياژي است و مقاومت كمي در برابر زنگ زدگي و خوردگي دارد در محيط هاي خورنده و مناطق زلزله خيز مناسب نبوده و يكي از معايب آن محسوب مي شود. اما استفاده از اين ميلگرد در محيط‌هاي كم رطوبت به دليل استحكام كافي، جوش‌پذيري خوب و هزينه‌ي مناسب، سودمند است. از ديگر كاربردهاي ميلگرد آهني مي توان به استفاده از آن در بخش هاي كمتر مهم ماشين آلات، لوازم خانگي و صنايع هوافضا و حمل و نقل ريلي اشاره كرد.

https://weheartit.com/foolad2630

https://world***play.net/member/1097720

https://www.indiegogo.com/individuals/30790332

https://list.ly/list/7mHe-khryd-mylgrd-st52?make_list_mode=true

http://80.82.64.206/user/foolad2630

https://replit.com/@foolad2630

https://answerpail.com/index.php/user/foolad2630

https://letterboxd.com/foolad2630/

https://www.kiva.org/lender/ilzsc3287

https://slides.com/foolad2630

https://visual.ly/users/jowin34481/portfolio

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد