10 رشته مهندسي پر درآمدترين در ايران را بشناسيد

۲ بازديد

10 رشته مهندسي پر درآمدترين در ايران را بشناسيد

علم مهندسي حوزه بسيار وسيعي است كه شامل رشته‌ها و زمينه‌هاي كاري تخصصي متعددي مي‌شود. بسياري از افرادي كه قصد انتخاب رشته دانشگاه را دارند، هنگام مواجهه با ليست بلندبالاي رشته‌هاي مهندسي، دچار سردرگمي شده و نمي‌توانند دست به انتخاب درستي بزنند.

با وجود اينكه علاقه هميشه حرف اول را در انتخاب شغل و رشته تحصيلي مي‌زند، اما موارد ديگري مثل امكان پيشرفت در مسير شغلي، شرايط بازار كار و سطح درآمد نيز وجود دارند كه هنگام انتخاب رشته بايد به آن‌ها توجه شود. در اين مقاله، ما پردرآمدترين رشته هاي مهندسي در ايران را بررسي مي‌كنيم تا به شما كمك كنيم تا تعيين كنيد، كدام شغل را بايد دنبال كنيد.پس در ادامه همراه پورتال جامع مهندسين ايران باشيد.

مهندس يا Engineer چيست؟

مهندس يا Engineer كسي است كه تلاش مي‌كند كه يك ساختار عملياتي و عملي از مفهومي را ايجاد كند و در يكي از رشته‌هاي مهندسي آموزش ديده باشد و يا به طور حرفه‌اي در آن رشته مشغول به كار باشد. مهندسان از فناوري، رياضيات، و دانش براي حلّ مسائل كاربردي استفاده مي‌كنند.

يك مهندس مي تواند متخصص ايجاد طرحها و كارهاي ساختماني و معماري يا راهسازي يا كشاورزي و يا ساختن انواع ماشين باشد.
مهندس يعني كسي كه در علم هندسه و اشكال عالم باشد. عالم هندسه و هندسه دان باشد.

مهندس در فرهنگ لغت

عبارت مهندس برگرفته از كلمه هندسه كه معرب واژه فارسي اندازه است. مهندس يعني اندازه گيرنده، غياث كننده، تقديركننده، محاسب، شماردار.

https://did.li/yIL5q

https://mub.me/s7mg

ريشه واژه مهندس واژه فارسي اندازه است. اين واژه در فارسي ميانه به گونه اي تلفظ مي‌شده كه پس از وام گرفته شدن اين واژه از سوي عربي و صرف آن در يكي از بابهاي آن زبان واژه مهندس به معني اندازه گر از آن ساخته شده است.

مهندسي برق

بر خلاف آنچه اكثر مردم درباره مهندسي برق و الكترونيك فكر مي‌كنند، اين يك حرفه فوق العاده هيجان انگيز است كه به شما امكان دسترسي مستقيم به فناوري‌هاي پيشرفته را مي‌دهد. هر كسي كه به حرفه مهندسي برق علاقه‌مند است، بايد از آخرين پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي كه بخشي چالش برانگيز در اين رشته است، مطلع شود. شما با كسب دانش در اين رشته و همچنين پيگير بودن در مورد دانش و فناوري جديد، مي‌توانيد كسب درآمد بالايي از اين رشته باشيد.

متخصصان باتجربه‌اي كه در اين رشته در بازار كار مشغول هستند، مي‌توانند بر اساس سطح دانش فني و تجربه در اين زمينه ميزان دريافتي خود را بالاتر نيز ببرند. برخي از شركت‌ها حقوق بالاتري نسبت به شركت‌هاي ديگر پرداخت مي‌كنند، بنابراين اگر شما علاقه‌مند به طراحي محصول و همچنين كار با برق و الكترونيك هستيد، آن كارفرمايان را هدف قرار داده و در مصاحبه با آنها علاقه‌ي عميق خود را براي مهندس برق شدن ابراز كنيد. فراموش نكنيد كه درباره مهارت‌هاي خود و همچنين دستاوردهايي كه در اين حيطه به دست آورده‌ايد نيز، با آنها صحبت كنيد.

 

مهندسي هسته‌اي

اين مهندسان با كار با انرژي هسته‌اي، با تحقيق و توسعه سيستم‌هاي توليد برق، تجهيزات ذخيره انرژي و ابزارهاي الكترومكانيكي براي استفاده از منابع هسته‌اي براي مثال در زمينه‌هاي پزشكي و مهندسي صنايع، سروكار دارند.

d2_s9hm.png

خدمات مهندسي هسته‌اي به شدت در حال حاضر طرفدار دارد (صرف نظر از اينكه شما فوق ليسانس يا ليسانس داريد)، اما با اين حال، يكي از حرفه‌هاي مهندسي خطرناك است كه شما مي‌توانيد آن را براي تحصيل و كار انتخاب كنيد. شايد به اين دليل كه تعداد مكان‌ها و مشاغل فعال مهندسين هسته‌اي به اندازه ساير رشته‌هاي مهندسي، مانند مهندسي مكانيك خيلي تنوع و گستردگي ندارد، به اين خاطر شما مي‌توانيد حيطه كاري در رشته هسته‌اي را محدود به كار در مشاغلي خاص بدانيد. اما امروزه اين رشته به دليل تمايل بيشتر كشورها به استفاده از انرژي هسته‌اي براي كاربردهاي مختلف مانند تأمين انرژي جايگزين برق، مي‌تواند تقاضا زياد داشته باشد و در كنار آن با توجه به سختي كار مي‌تواند حقوق خوبي نيز داشته باشد.

مهندسي پزشكي

مهندسان پزشكي از اصول مهندسي و علوم بيولوژيكي و پزشكي براي طراحي و توسعه دستگاه‌ها، تجهيزات، سيستم‌هاي رايانه‌اي و نرم افزار براي صنعت مراقبت‌هاي بهداشتي استفاده مي‌كنند. وظايف شغلي آنها شامل ارزيابي، نصب، نگهداري و تعمير تجهيزات پزشكي و آموزش متخصصان پزشكي در مورد استفاده صحيح از اين تجهيزات مي‌شود. آنها همچنين گزارش‌هاي فني تهيه مي‌كنند و مقالات تحقيقاتي مي‌نويسند و يافته‌هاي خود را به همكاران، دانشمندان، جامعه پزشكي و مردم ارائه مي‌دهند.

مهندسي عمران

مهندسي عمران پروژه‌ها و سيستم‌هاي زيربنايي را طراحي، توسعه، ساخت و نظارت مي‌كنند. آنها معمولاً براي طراحي و توسعه زيرساخت‌هاي شهرها و روستاها مانند ساختمان‌ها، جاده‌ها، تونل‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها و سدها براي شركت‌ها و سازمان‌ها كار مي‌كنند. مسئوليت‌هاي مهندسان عمران شامل ارزيابي نيازهاي محل ساخت، طراحي ساخت و سازها براي اطمينان از عملكرد ايمن و مولد، تهيه برآورد هزينه، اخذ مجوزها و اطمينان از مطابقت كليه طرح‌ها با هرگونه مقررات قابل اجرا، مي‌شود.

ساخت و ساز به هيچ عنوان قطع نمي‌شود و كار براي مهندسان عمران با حيطه شغلي بسيار متنوع، هميشه وجود دارد.

 

مهندسي هوافضا

تكنسين‌هاي مهندسي هوافضا با بهره برداري و نگهداري تجهيزات مورد استفاده براي توسعه، آزمايش، توليد و نگهداري هواپيماها و فضاپيماهاي جديد، به مهندسان هوانوردي كمك مي‌كنند. وظايف مشترك اين دو حيطه شامل ساخت و نگهداري امكانات و آزمايش سيستم‌هاي هواپيما، ساخت و نصب سيستم‌ها و قطعات براي استفاده در تجهيزات آزمايشگاهي هوافضا، كاركرد و كاليبراسيون سيستم‌هاي رايانه‌اي، اطمينان از اجراي ايمن و روان آزمايش‌ها، ضبط داده‌ها از آزمايشات، برنامه نويسي و اجراي شبيه سازي‌هاي رايانه‌اي، ارائه يافته‌ها و پيامدهاي آزمايشات به مهندسان هوانوردي، نصب ابزار در هواپيما و فضاپيما و نظارت بر سيستم‌هاي هواپيما براي تضمين كيفيت مي‌شود.

 

مهندسي نرم افزار

طي چند سال گذشته مهندسي نرم افزار رشد مداوم داشته است و هيچ نشانه‌اي از توقف در آن وجود ندارد. علوم مختلف و شاخه‌ها متنوعي اين رشته را به يكي از پرتقاضاترين رشته‌هاي حال حاضر تبديل كرده است كه حقوق آن نيز خوب است.

علم داده شاخه‌اي از مهندسي نرم افزار است كه شامل ايجاد اطلاعات معني دار بر اساس مقدار زيادي داده مي‌شود. اين مجموعه به عنوان داده‌هاي بزرگ شناخته مي‌شوند و مي‌توانند از منابع مختلفي مانند تجارت الكترونيك، بخش‌هاي پزشكي يا مالي تهيه شوند. در اين زمينه هم از آمار و هم از مهندسي نرم افزار براي جمع آوري، تحليل و ارائه داده‌ها به گونه‌اي استفاده مي‌شود كه به كاربر نهايي اين امكان را مي‌دهد خدمات خاص خود را بهينه كند. يك مثال ساده براي اين كار، استفاده از داده‌هايي است كه از محصولاتي كه در يك بازه زماني خاص از سال فروش بالاتري دارند، براي ايجاد كمپين‌هاي بازاريابي هدفمند استفاده مي‌شود.

يادگيري ماشيني زيرمجموعه‌اي از علم داده است كه براي پيش بيني آنچه ممكن است در آينده اتفاق بيفتد، بر اساس داده‌هاي آنچه در گذشته اتفاق افتاده، استفاده مي‌شود. مهندسان نرم افزار الگوريتم‌هاي يادگيري ماشيني پيش بيني‌هايي را انجام مي‌دهند، اينكه آيا اين پيش بيني‌ها دقيق هستند را آزمايش مي‌كنند و سپس الگوريتم را براي بهبود دقت پيش بيني بهينه مي‌كنند. هرچه حجم داده‌هاي موجود متنوع‌تر باشد، پيش بيني‌ها نيز بهتر خواهد بود.

مهندسي نفت

جذاب‌ترين رشته از نظر درآمد در اين ليست، مي‌تواند مهندسي نفت باشد. همان‌طور كه از نام اين رشته مشخص است، مهندسان نفت به دنبال مخازن طبيعي و منابع نفت و گاز مي‌گردند و سپس با استفاده از روش‌هاي استاندارد مهندسي به استخراج آن كمك مي‌كنند. اگر قصد تحصيل در اين رشته مهندسي را داريد، فراموش نكنيد كه دانش شيمي، رياضيات و زمين شناسي براي اين رشته مورد نياز است و بايد در اين حيطه بسيار عالي باشيد.

 

 

با اين وجود، اگر در حال حاضر تحصيل در اين رشته را به پايان رسانده‌ايد و آماده ورود به بازار كار هستيد، بايد بدانيد كه متوسط حقوق اين مهندسان در بازار كار حقوق خوبي است و مي‌توانيد به اين رشته به عنوان شغلي درآمدزا نگاه كنيد!

مهندسي كامپيوتر و سخت افزار

مهندسي كامپيوتر و سخت افزار در مورد سيستم‌هاي رايانه‌اي، قطعات پردازنده، مدارها، دستگاه‌هاي حافظه، شبكه‌ها و روترها تحقيق، طراحي، توسعه و آزمايش مي‌كنند. وظايف آنها شامل طراحي سخت افزار جديد رايانه‌اي، ايجاد شماتيك تجهيزات رايانه‌اي، آزمايش طراحي آنها در مورد سخت افزار رايانه، تجزيه و تحليل نتايج آزمون و ايجاد تغييرات لازم، به روزرساني تجهيزات رايانه‌اي موجود براي كار با نرم افزار جديد و نظارت بر روند ساخت سخت افزار رايانه‌اي مي‌شود.

مهندسي نرم افزار و سخت افزار يكي از مشاغل بسيار مهم در شركت‌ها هستند، را كه تمام كارها در شركت‌ها و سازمان‌ها به كار با رايانه و دستگاه‌هاي مرتبط با فناوري وابسته است.

مهندسي مكانيك

مهندسان مكانيك از اصول نيرو، انرژي و حركت براي طراحي، توسعه، ساخت و آزمايش سنسورهاي حرارتي و دستگاه‌ها و فرايندهاي مكانيكي استفاده مي‌كنند. وظايف مشترك مهندسان مكانيك شامل طراحي ابزارهاي كاربردي، تهيه نقشه‌هاي اوليه، ساخت و آزمايش نمونه‌هاي اوليه، تجزيه و تحليل نتايج آزمون، تعيين بودجه براي خرابي تجهيزات يا مشكلات براي تشخيص مشكلات و توصيه راه حل‌هاي مناسب براي آنها، بهبود فناوري‌هاي مكانيكي، آزمايش نظريه‌ها براي يافتن راه‌هاي كاربردي براي استفاده از محصولات يا روش‌ها و نظارت بر توليد فرآيند براي طراحي آنها مي‌شود.

مهندسي مكانيك همچنين در ميان رشته‌هاي به شمار مي‌آيند كه در بازار كار تقاضا براي آن زياد است و به اين ترتيب كارجويان با اين مدرك تحصيلي مي‌توانند انتظار دريافت حقوق خوبي داشته باشند.

مهندسي صنايع

مهندسان صنايع فرآيندهاي توليد محصولات و خدمات را ارزيابي مي‌كنند و به دنبال راه‌هايي براي بهبود اين سيستم‌ها با از بين بردن ضايعات و ايجاد سيستم‌هاي كارآمد هستند كه كارگران، مواد، ماشين آلات، اطلاعات و انرژي را با هم ادغام مي‌كند. وظايف شغلي آنها شامل ارزيابي برنامه‌هاي توليد، مشخص كردن جريان مهندسي و فرايندها، توسعه سيستم‌هاي كنترل مديريت، توسعه روش‌هايي براي به حداكثر رساندن كارايي در توليد محصولات و ارائه خدمات و طراحي و اجراي رويه‌هاي كنترل كيفيت مي‌شود. علم و دانش در زمينه مهندسي صنايع باعث شده كه حضور آنها در شركت‌ها و كارخانه‌هاي توليدي بسيار بيشتر شود و به اين ترتيب دريافتي آنها نيز افزايش يابد و شاهد ايجاد پردرآمدترين گرايش مهندسي صنايع باشيم.

منبع: www.pjmi.ir

https://diigo.com/0qpp3w

https://site-5606536-8612-8917.mystrikingly.com/blog/81e5e076482

https://www.pearltrees.com/lebocod6/item483307970

https://successful-desert-bca.notion.site/10-26f99d29356a46cfab21048dbe651aef

https://www.merchantcircle.com/blogs/faheem-new-york-ny/2022/11/10-/2343519

https://penzu.com/p/c826dee0

https://writeupcafe.com/10-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3%db%8c-%d9%be%d8%b1-%d8%af%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8/

https://all4webs.com/faheemkhatri4/1670159116081585-1605160716061?37576=38680

https://squareblogs.net/jst1zil2bu

https://graph.org/10-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D9%BE%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF-11-17

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد